Background

BACKGROUND

Drs. Cécile Scheele (1974) is initiatiefnemer en eigenaar van Powering Sustainable Fascecile_scheele-5422-2-smallhion.

Tijdens haar studie Communicatiewetenschap, onderdeel van Sociale Wetenschappen & Culturele Antrolopogie aan de Radbouduniversiteit van Nijmegen, raakte zij bevlogen over de problematiek rond globalisatie en de wisselwerking tussen culturele diversiteit en ongelijkheid.

Zij startte haar carrière als Markting & PR professional, waarin duurzaamheid een belangrijk thema was. Zij raakte bekend met de uitdagingen van het creëren van duurzame oplossingen en de groeiende aandacht hiervoor. Al snel nam zij deze uitdaging aan in haar persoonlijke lifestyle, en kwam er achter dat het beslist niet makkelijk was in het geval van haar kleding en accessoires.

Het viel haar op dat verduurzaming vooral in bij uitstek masculine branches als de auto-industrie, de energiebranche, vastgoed, logistiek en technologie een flinke groei doormaakte. Aandacht voor duurzaamheid binnen meer feminine bedrijfstakken was veel beperkter. Terwijl de kledingindustrie na de olie-industrie de meest vervuilende industrie is.

Dit was voor haar aanleiding om hier iets mee te doen. Allereerst als General Manager van een toonaangevend Nederlands modemerk, waarbinnen ze de uitdagingen van het fairtrade produceren t.o.v. een commerciële marktpositie zag.  Een gezamenlijke passie delend met de eigenaren van dit modelabel startten zij het duurzame label B-FRNK.

Met haar torenhoge ambitie een belangrijke bijdrage te leveren aan het verduurzamen van  de fashion markt, realiseerde ze zich als snel dat ze met enkel een eigen merk geen impact ging maken. Dus volgde de oprichting van een agenturen-/ import bedrijf. Met als doel een centraal punt voor retailers te creëren voor de inkoop van duurzame merken.

Helaas merkte zij dat het gros van de winkeliers het onderwerp duurzaamheid nog niet omarmd hadden en was er dus de uitdaging om dit aan hen over te brengen. Met de Dutch Retail Experience Awards bracht zij de ‘best practices’  in beeld. Positieve voorbeelden die zij liet zien, en waarmee zij kon aantonen dat duurzaamheid weldegelijk past binnen een commercieel winkelbeleid.

Al snel volgde het ontwikkelen en geven van trainingen, omdat zij ervoer dat personeel vaak onvoldoende kennis en knowhow had om de achtergrond toe te lichten en dit op te nemen in hun verkoopgesprekken.

Na 3 jaar volharding was de impact nog relatief beperkt, ondanks het enorme succes van het agenturen-/importbedrijf.  Goodbrandz leverde duurzame modemerken aan meer dan 400 modezaken in de Benelux en zelfs daarbuiten, maar nog steeds was duurzame mode nog vrijwel onzichtbaar en onherkenbaar voor de consument.

Toen ontstond het idee voor een landelijk interactief Fair Fashion evenement in de vorm van de Dutch Sustainable Fashion Week. Met als doel de belanghebbende partijen, zoals designers, bedrijven, instanties, retailers en studenten, te verbinden en consumenten inzicht te geven in wat duurzame mode nu precies is, hoe ze dit kunnen herkennen en waar ze dit kunnen verkrijgen. Een initiatief dat haar team samen met belanghebbende organisaties heeft ontwikkeld.

Daarna werd een nieuw initiatief geboren. Omdat de eerste inventarisatie naar (duurzame) kleding steeds vaker online begint, wilde zij de winkels met een duurzaam aanbod ook online zichtbaar te maken. Zij heeft daarop vervolgens het onlineplatform InspiringStories.nl ontwikkeld.

Naast de retailers en de consumenten, helpen zij nu ook jonge duurzame start-ups. Met de enorme waardevolle kennis en informatie die zij al die jaren opgebouwd hebben en ook bij de consumenten en retailers vergaard hebben, helpen zij jonge bedrijven de juiste koers te kiezen, hun positionering scherp te stellen, internationale salescontacten te bieden en advies in styling en productie te gegeven.

En daar stopt het niet bij! Cecile Scheele is een zogeheten serial entrepeneur die alle kansen pakt om dit onderwerp onder de aandacht te krijgen.

background-damprijs background-dsfw-bnr      background-nos