Criteria

CRITERIA

De genomineerden worden beoordeeld door een professionele vakjury, op een vijftal criteria die bepalend zijn voor de nieuwe retail concepten. Dit zijn als volgt:

Totale winkelbeleving

De algehele sfeer binnen de winkel, de mate waarin deze zich onderscheid van andere winkels en hoe deze aansluit op de beoogde doelgroep. Op welke wijze wordt een verhaal verteld aan de consument en hoe wordt deze verrast. Belangrijke onderdelen hiervan zijn de winkelpresentatie en het interieur. Hierbij wordt gekeken naar de samensmelting van het interieur en het aanbod van merken. Is dit een logisch geheel en worden de merken op een vernieuwende manier gepresenteerd en geëtaleerd.

Authentiek merkenpakket

Hierbinnen wordt bekeken in welke mate de retailer zich onderscheid met een eigen merkenpakket, al dan niet vernieuwende merken heeft die niet overal verkrijgbaar zijn, maar een leuke verrassende, commerciële combinatie van merken. Tevens wordt gekeken naar de verschillende productgroepen die aangeboden worden. Kortom, de mate waarin de retailer een eigen sfeer weet te creëren met een merkenaanbod dat uniek en onderscheidend is.

Service

Dit is heden ten dage een belangrijke reden waarom consumenten kiezen om niet online te winkelen maar naar een fysieke winkel te gaan. Het winkelpersoneel kan hen advies geven bij hun aankopen. In welke mate is er een “personal shopper” die de consument niet alleen iets kan verkopen, maar juist een objectief advies verstrekt. Daarbij wordt ook gekeken naar de klantvriendelijkheid en het gevoel geven dat consumenten er langer willen blijven.

Combinatie online en offline

Hierbij wordt beoordeeld in welke mate de retailer actief  is om zijn of haar offline activiteiten in de winkel te versterken door online marketingactiviteiten, social media en online verkoop. Deze combinatie maakt het de retailer mogelijk met de klant te blijven communiceren en zelf extra service te leveren.

Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen

Hierbij wordt gekeken naar de aandacht die de retailer heeft voor maatschappelijk verantwoord ondernemen. Dit kan terug te vinden zijn in het merkenpakket, maar ook duurzame oplossingen in het pand, energie e.d.