Local Hero Logo

De lijst met fashion retailers die duurzame merken verkopen groeit gestaag, echter voor consumenten is het nog een onontgonnen gebied. Met de ‘LOCAL HERO – Shaping the Future’ community, zet paraplu-organisatie ‘Powering Sustainable Fashion’ (waarbinnen agenturenbedrijf Goodbrandz, vakbeurs Soul Salon, web platform InspiringStories.nl en Dutch Sustainable Fashion Week) deze vooruitstrevende retailers nationaal op de kaart. Ook moedigen ze consumenten aan om deze duurzame merken te kopen en dat met trots uit te dragen. Het inzicht in waar duurzame mode verkrijgbaar is tot een ‘aha-ervaring’ voor de steeds bewuster wordende consument. De consument beseft vaak niet dat zijn favoriete boetiek al duurzame merken aanbiedt. Via dit initiatief wordt hier verandering in gebracht en de beschikbaarheid inzichtelijk gemaakt.

 

Wat is het

Met deze retail community hebben we als doel een groeiende groep consumenten tegemoet te komen, die vanuit een bewuste lifestyle graag bewuster hun garderobe willen aanschaffen, en tot op heden geen idee hebben hoe zij dit kunnen doen en waar.

Voor wie

Dit initiatief is bedoeld voor vooruitstrevende zelfstandige retailers die volgens de initiatiefnemers de ‘future shapers’ zijn. Deze retailers zijn uitgenodigd om deel te nemen aan deze community. Retailers die denken aan de gestelde criteria te voldoen, kunnen zich aanmelden.

 

De criteria waarop de initiatiefnemers van deze community de zelfstandige retailers selecteren, die goed op weg zijn om de fashion business duurzamer te maken, zijn:

  • De retailer is ofwel een early adopter op het gebied van het aanbieden van duurzame mode, ofwel heeft een succesvolle, langdurige ‘duurzame-strategie’.
  • De retailer is aanbieder van minimaal 15% duurzame merken, met hierin een groeiambitie.
  • De retailer biedt transparante informatie aan haar klanten over de achtergrond van de merken.
  • Winkelmedewerkers hebben de benodigde basiskennis over duurzaamheid in deze branche, om de klanten hierover te kunnen informeren.
  • Retailer neemt het criterium duurzaamheid mee in haar inkoopproces.
  • De retailer communiceert over haar duurzaamheidsdoelstellingen.
  • De leden van de ‘Local Hero’ community maken maatschappelijk verantwoord ondernemen modieus.

* Duurzame mode wordt gemaakt met een focus op de gezondheid van de planeet en de mens. Duurzaamheid kent vele aspecten, waaronder ecologische duurzaamheid, gezonde en ethische werkomstandigheden en eerlijke handel. Daarnaast is er de duurzaamheid van het product zelf; dus hoe lang iets mooi en bruikbaar blijft. En uiteindelijk is het belangrijk dat het product goed hergebruikt kan worden en/of biologisch afbreekbaar is.

 

Wat zijn de voordelen voor de leden

  • De leden worden gezamenlijk nationaal gepromoot via social media en overige publicitaire activiteiten.
  • De leden hebben (desgewenst) een website vermelding op de web platform InspringStories.nl en Powering Sustainable Fashion.
  • Ter promotie wordt tijdens de DSFW, 5-14 oktober 2018, de Dag van de Local Hero
  • Er vinden verschillende acties door het hele jaar plaats ter promotie van de leden.

Wat bieden wij de leden

  • Een raamsticker. Via de sticker worden shoppers aangemoedigd om op hun vaste winkeladresjes (en elders) de duurzame merken te ontdekken.
  • Onlinevermelding
  • Periodieke trainingen voor de winkelmedewerkers en inkopers
  • Periodieke informatie over alle ontwikkelingen op het gebied van duurzaamheid en innovatie
  • Relevante marktinformatie over de vraag naar duurzame mode
  • StoryTelling avonden waarbij merken communiceren over de achtergrond van de merken, en de deelnemende retailers het certificaat ‘Authorized StoryTeller’ van de betreffende merken ontvangen
  • Kosteloze entree vakbeurs Soul Salon, en andere voordelen op deze vakbeurs
  • Publicitaire promotie via de fashion magazines, d.m.v. PR activiteiten
  • En bovenal een bijzonder positief imago als Future Shaper!

Deze community wordt op 9 juli 2018 gelanceerd tijdens de uitreiking van de Dutch Retail Experience Awards, waar alle toonaangevende retailers en retailconcepten aanwezig zijn.

Voor deelname neem contact op met info@poweringsustainablefashion.nl