Our philosophy

PHILOSOPHY

Duurzaamheid is een veelbesproken onderwerp in deze 21ste eeuw. Met talloze ambities in een verscheidenheid aan branches. In de fashion industrie maakt de groei echter een zeer  langzame ontwikkeling door.  We horen met regelmaat over misstanden in de industrie, refererend aan zowel milieu- als sociale aspecten. Maar waarom vindt er dan relatief toch zo weinig verandering plaats?

Een belangrijke oorzaak ligt bij het gebrek aan een ‘sense of urgency’.  De markt wordt sinds het begin van deze eeuw gedomineerd door de prijsvechters, de prijsconcurrerende ketens. Deze zetten de merken en winkeliers enorm onder druk.

De prijsperceptie van consumenten is hierdoor de laatste jaren gedaald, met als gevolg dat de gemiddelde prijs van kleding in de boetieks verlaagd is. Met als belangrijkste oorzaak deze prijskritische consument. Deze druk op de prijzen zetten die productieprijzen en –mogelijkheden enorm onder druk. De merken moeten op zoek naar  goedkopere productiemogelijkheden. Met de bekende unfaire arbeidsomstandigheden tot  gevolg. En ook de winkelier kent de negatieve gevolgen van die huidige prijsperceptie van de consument. Kortom, de economische uitdaging is groot, en als enkele speler red je het niet. Daarom juichen wij het textielconvenant ook toe. We geloven in de kracht van het collectief.

Naast goede werkomstandigheden, kennen we tevens de enorme milieu-impact van kleding.

De kledingindustrie is na de  olie-industrie  de meest vervuilende industrie ter  wereld.
Meer informatie: http://schonekleren.nl/informatie/faq/vervuiling . De industrie staat dan ook voor een enorme uitdaging.

Het goede nieuws is dat er ook positieve veranderingen plaatsvinden:

  • Authenticiteit boven massaproductie
  • Tegenbeweging al in Engeland,Duitsland en VS. In Engeland 21% minder afname van goedkope ketens (NRC)
  • Groeiend ethisch besef door mediavoorlichting
  • Bereid om 9% meer te betalen voor verantwoord geproduceerde kleding (NIPO)

Om dit te stimuleren zetten wij ons met verschillende complementaire initiatieven in om de verduurzaming binnen de fashion industrie te stimuleren en te versnellen. Het uitgangspunt is dat een duurzame industrie alleen functioneert als dit een commercieel  haalbaar business model oplevert binnen de gehele productieketen. Nu is het commercieel belang en duurzaam belang nog ver van elkaar verwijderd. De juiste partijen vinden elkaar niet, startende duurzame ondernemers krijgen niet of nauwelijks voet aan  de grond,  of kunnen de concurrentieslag met de gevestigde orde niet aan. De duurzame adaptie van de toonaangevende merken gaat gestaag. Kortom, werk aan de winkel en een enorme uitdaging om vanuit dit commerciële perspectief een belangrijke stimulans te geven aan  jonge ondernemers, retailers, merken en consumenten.

MISSION

Om gezonde business modellen te creëren binnen de fashion industrie, door het ondersteunen en begeleiden van sustainable fashion merken,  retailers en consumenten met onze veelzijdige cumulatieve know-how.